Květ pouště Redaktorka populárního ženského časopisu položí Waris Dirie, světové topmodelce, obligátní otázku na den, který změnil její život. Předvídá známou odpověď. Ví se, že životní dráha Waris nabrala dramatický obrat poté, co si jí jako uklízečky v McDonaldu všiml slavný módní fotograf Terry Donaldson. Waris na nabídku focení nejdříve reagovala nedůvěřivě. I nyní v rozhovoru s novinářkou nejeví zvláštní nadšení opět vyprávět dojemný příběh chudé imigrantky ze somálské pouště. Zvážní, pevně se zadívá se na redaktorku, a nečekaně položí podmínku.
Požaduje ujištění, že její příběh bude publikován bez úprav, jak jej sama sdělí. Zlehka nervózní novinářka váhavě souhlasí. Waris pokračuje. Bylo mně pět let. Ten večer jsem dostala porci rýže navíc. Nevěděla, co ji čeká. Režisérka Sherry Hormann natočila film podle stejnojmenné autobiografické knihy. Waris v překladu do somálštiny znamená Květ pouště. Mohla by se ale také jmenovat: Dívka, která přešla poušť. Přesně toho se odvážila na útěku před vynucení sňatkem.
Chudá kočovná rodina se nechala zlákat vidinou několika velbloudů, za které vyměnila dospívající dceru. Kariéra čtvrté manželky šedesátiletého kulhavého muže Waris vskutku nezlákala a raději se vydala na cestu do neznáma. Bez mapy, bez průvodce, jen vybavenou neochvějnou důvěrou. Anebo také přesvědčením, že nic horšího, než vynucený sňatek, ji ohrozit nemůže. Houževnatá dívka dorazila do hlavního města Mogadišo, kde nalezla svoji babičku. Díky pomoci příbuzných odcestuje do Londýna za tetou, manželkou somálského velvyslance. Pracuje u nich jako služka. Po vypuknutí občanské války se odmítne vrátit domů.
Do pouště se vydala bez mapy, v Londýně zůstala bez znalosti cizího jazyka. Těsně se vyhne osudu bezdomovkyně. Při nahodilém setkání jí podá pomocnou ruku lehce praštěná prodavačka a tanečnice Marylin v podání neodolatelné Sally Hawkins. Marylin jí také pomůže sehnat práci v McDonaldu. Úplně vyhráno ještě nemá. Svět modelek je drsný, a navíc Waris doženou i některé nevyřízené záležitosti ohledně jejího pobytu. Fingovaný sňatek se jeví jako řešení, ale formální manžel má trochu jiné představy o jejich společném soužití. V okamžiku, kdy Waris dosáhne na vrchol své kariéry a její tvář zdobí řadu prestižních módních časopisů, poprvé vypráví celý svůj příběh. Jak ji v pěti letech obřezali. Drásavý křik malé dívenky se vryje divákovi pod kůži. Děj filmu začíná v okamžiku, kdy se Waris setkává s Marylin.
Z flashbacků se divák postupně dozvídá o jejím životě v Somálsku. I když by se na první pohled mohlo zdát, že neuvidíme nic jiného než další variantu Popelky, film nenudí ani na chvíli. Režisérka zvládá vyprávět s důrazem na osobnost nezdolné Waris, její optimismus a odhodlání. To také vede nakonec k tomu, že se z Waris stane tvář boje proti praktikování ženské obřízky. Stala se speciální velvyslankyní OSN pro odstranění ženské obřízky. Založila také Nadaci Waris Dirie se zaměřením na osvětu ohledně nebezpečnosti této zmrzačující praktiky. Ostatně neblahou zkušenost poznala ve vlastní rodině. Jedna její sestra vykrvácela po provedení zákroku, další nepřežila porod.
Důvod proč film vidět
Ačkoliv je ženská obřízka, anebo výstižněji, mrzačení ženských pohlavních orgánů, zakázána až na pět afrických zemí (Mali, Malawi, Čad, Sierra Leone a Libérie) v celém světě, stále se provádí, a to často v nehygienických podmínkách způsobujících další zdravotní komplikace, a dokonce i úmrtí. Její historie není spojená s islámem, ale sahá až do starověku, je známá ze starého Egypta. Byla spojována s představou o čistotě, nevinnosti, věrnosti a kráse. V současnosti je považována za porušování lidských práv, přesto některé komunity na ní lpí, a je obvykle praktikována v režii žen, které samy prošly touto praktikou.
Film ukazuje, jak je těžké vymanit se ze společenského tlaku komunity, a odmítnout praxi, která zásadně negativně ovlivňuje ženám život.
Marie Kolářová